از شاخص قند خون چه می دانید؟


در مورد شاخص قند خون (سطح قند خون) غذاها چه می دانید؟

شاخص قند خون کلمه ای است که در ارتباط با غذاها استفاده می شود. این بدان معناست که مقدار مشخصی (100 گرم) از هر غذا (مانند حبوبات ، میوه ها ، نان و غیره) بخورید و سپس قند خون خود را اندازه گیری کرده و این مقدار را مقایسه کنید. با افزایش قند خون پس از مصرف 100 گرم گلوکز یا نان سفید (غذای مرجع). این شاخص به صورت درصد بیان می شود. غذاهای بر اساس شاخص قند خون را می توان به سه دسته تقسیم کرد ، غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین.

برای بیماران دیابتی ، انتخاب غذاهای کم قند همیشه در اولویت بوده است ، در حالی که دیگران انواع مختلفی از غذاهای شیرین (مخفی یا باز در غذاها) را به میزان دلخواه مصرف می کنند. مطالعات نشان می دهد که مصرف زیاد شکر می تواند منجر به پرخوری شود. نوعی استرس التهابی را در بدن افزایش می دهد. و در دراز مدت می تواند در ایجاد بیماریهای مزمن مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی خون بالا و حتی چاقی شکمی مثر باشد. شکر موجود در غذاها به دو نوع اصلی تقسیم می شود که شامل ساده و پیچیده است.


مطالب پیشنهادی:

با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید


غذاهای ساده شیرین می توانند عسل ، آب میوه (انگور ، خرما و …) یا غذاهایی باشند که با شکر تهیه شده اند (مانند نوشابه یا شیرینی و بیسکویت) ، نان و غیره). لازم به ذکر است که افزایش بیش از حد تقاضا برای قندهای پیچیده همچنین می تواند سطح قند خون را افزایش داده ، منجر به التهاب شود و ممکن است در ایجاد بیماریهای ذکر شده در بالا مثر باشد. ترکیبات حاوی قندها و نشاسته های پیچیده به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی در ارتقای سلامت مثر هستند. به همین دلیل ، آنها باید به مقدار مناسب برای هر نفر دریافت شوند. علاوه بر این ، باید مراقب تهیه و مصرف این غذاها بود تا باعث افزایش نامناسب سطح قند خون نشود.

عوامل م reactionsثر بر واکنش های قند خون در غذا

واکنش های قند خون در غذاها تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می گیرد. این عوامل شامل “محتوای کربوهیدرات داغ ، نوع قند (گلوکز ، فروکتوز ، ساکارز ، لاکتوز و غیره) ، ماهیت نشاسته (آمیلوز ، آمیلوپکتین و نشاسته مقاوم) ، نوع و مدت زمان پخت ، فرآیندهای انجام شده روی غذا ، اندازه ذرات” غذا شکل غذا و همچنین غلظت قند خون ناشتا و شدت عدم تحمل گلوکز است. “به عنوان یک قاعده کلی ، افزایش زمان پخت ، خرد کردن ، ضربه زدن ، جوشاندن و سپس پختن و کم کردن آب غذا باعث افزایش دسترسی به قندها در غذا می شود.

به عنوان مثال ، سیب زمینی یکی از موادی است که بسیاری از افراد به طور روزانه از آن استفاده می کنند. خیلی بیشتر از سایر روشهای پخت و پز این کار را نمی کند. شکر در آن وجود خواهد داشت. در مجارستان روش معمول پخت ماکارونی این است که آن را بجوشانید و سپس برای پخت روی آتش بگذارید ، بنابراین نشاسته موجود در آن فرصت بیشتری برای افزایش قندهای ساده خواهد داشت. نوشیدنی ها ، شربت ها و به میزان کمتر ، آب میوه ها به دلیل سیالیت و از بین رفتن بافت سخت گیاهی (فیبر) در آب میوه گیری ، قند بسیار بالاتری نسبت به میوه های تازه یا خشک دارند و در نتیجه جذب سریعتر آنها انجام می شود. سطح قند خون را افزایش می دهد.

شاخص قند خون میوه ها

شاخص قند خون میوه ها نیز متفاوت است. به عنوان مثال ، خربزه و انگور شیرین دارای شاخص گلیسمی بالا هستند ، در حالی که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین تر است. از غذاهایی استفاده کنید که نیاز به جویدن بیشتری دارند. (یک سیب تازه را با پوست آن با شکل رنده شده اش مقایسه کنید.) همچنین لوبیا بخورید (به عنوان یک گروه غذایی با وجود مقدار قابل توجهی نشاسته علاوه بر فیبر.) قند زیادی تولید نمی کند. مصرف این نوع غذاها در کنار غذاهای نشاسته ای می تواند راه خوبی برای کاهش بار قند شما در بدن باشد.

شاخص قند خون متخصص تغذیه اصفهان

بار قند خون

بار گلیسمی مفهومی دیگر از شاخص گلیسمی است.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که میزان قند خون در تنظیم قند خون مهمتر از شاخص قند خون است. محققان این یافته را به مفهوم کمیت و کیفیت مصرف کربوهیدرات در نظر گرفته شده در بار قند خون نسبت می دهند. بنابراین ، اولین گام در رژیم غذایی ، مصرف کل کربوهیدرات و سپس در نظر گرفتن منبع دریافت کربوهیدرات در رژیم غذایی است تا افراد ، به ویژه بیماران دیابتی ، قسمت عمده وعده ها و میان وعده های خود را انتخاب کنند. یک واحد کربوهیدرات مبنای محاسبه کربوهیدراتهای رژیم غذایی است که بر اساس آن هر وعده غذاهای حاوی کربوهیدرات ، صرف نظر از منبع آن ، حاوی 15 گرم کربوهیدرات است.

نان و نشاسته ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی غذاهای کربوهیدرات دار نامیده می شوند ، اما گوشت و چربی ها از این قاعده مستثنی هستند. با توجه به کمیت و کیفیت کربوهیدراتهای مصرف شده در رژیم غذایی برای همه افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت و افرادی که در معرض دیابت هستند ، باید با متخصص تغذیه مشورت شود.


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و همچنین در میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان اینجا را کلیک کنید.


دکتر رضا اطمینانانی

اصفهان متخصص تغذیه است


مطالب پیشنهادی:

لاغری نامناسب و پوکی استخوان

چربی شکم را با پنج ماده مغذی کاهش دهید

خمیر ترش یا جوش شیرین

تفاوت جوش شیرین و بیکینگ پودر



دیدگاهتان را بنویسید