از دستور اصلی آزادسازی واردات تا ابهام واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ / رفع احتمال افت قیمت با شکست انحصاری در بازار


/ ویژه / برنامه دولت برای مدیریت بازار خودرو در سال جدید چیست؟

با وجود نرخ بالای ارز و انتظارات تورمی فعلی، پیش‌بینی می‌شود قیمت خرو در سال ۱۴۰۱ افزایش یابد، وزیر صمت وعده افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها را داد و از همه مهم‌تر تصمیم رئیس‌جمهور برای واردات خودرو در سال جاری، چشمان بسیاری را به خود معطوف کرده است. نتیجه واردات بر قیمت مدیریت بازار خودرو.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، طی چند سال گذشته و با تشدید تحریم‌های اقتصادی، بازارهای مختلف شرایط پرنوسانی را تجربه کردند که شاید در چند دهه گذشته در اقتصاد ایران وجود نداشته باشد. یکی از بازارهایی که در چند سال گذشته دامنگیر آن شده است، بازار خودرو است که با افزایش عجیب قیمت مواجه شده است.

بازار خودرو از زمان بازگشت تحریم ها و نوسانات مولفه های تاثیرگذار اقتصادی، شاهد نوسانات قیمتی در کنار یکدیگر بوده است، به طوری که هر چه افزایش نرخ ارز نیز تحت تاثیر نرخ ارز کوتاه مدت در بازار خودرو قرار می گیرد. جاده بالا رفته است و وقتی قیمت خودرو کاهش می یابد، قیمت خودرو کاهش می یابد.

اما بررسی ها حاکی از آن است که مهم ترین عامل افزایش عجیب قیمت خودرو علاوه بر ممنوعیت واردات خودرو، کاهش عرضه و تقاضای کاذب و جهش نرخ ارز است. در چنین شرایطی این سوال مطرح می شود که توافق و کاهش احتمالی دلار چه تاثیری بر قیمت خودرو در بازار خودرو در سال ۱۴۰۱ خواهد داشت و آیا می توان انتظار کاهش شدید قیمت ها را در این بازار داشت؟

در حالی که موضوع توافقنامه احیای برجام همچنان یکی از گزینه های تاثیرگذار بر بازار ارز و قیمت خودرو است، وزیر صمت وعده داد و تاکید کرد که قیمت تمام شده خودرو در سال جدید ۱۵ درصد کاهش می یابد. به دلیل این کاهش، قیمت بازار و کارخانه نیز در سال جاری کاهش خواهد یافت. با توجه به وعده وزیر، ارزان ترین خودروی بازار حداقل ۲۰ میلیون تومان و بقیه خودروها بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان ارزان می شود، اما آیا این کاهش امکان پذیر است؟

اگرچه مسئولان معتقدند قیمت خودرو در سال آینده کاهش خواهد یافت، اما بسیاری از فعالان بازار خودرو می گویند به شرط شکسته شدن انحصار تولید و فروش خودرو در بازار داخلی، خودروها می توانند ارزان شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به واردات خودرو به عنوان عاملی برای شکستن انحصار در بازار، از آزادسازی واردات خودرو به کشور از پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۷، به مدیریت تراز ارزی کشور، واردات خودرو ممنوع شد، اما این ممنوعیت تا پایان اردیبهشت ماه سال جدید اعتبار دارد و پس از آن، این مصوبه را تمدید نخواهیم کرد. البته این تصمیم نیز با هماهنگی دولت است.

به گفته فاطمی امین، تقاضا برای خودرو بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است در حالی که میزان عرضه به حدود یک میلیون دستگاه رسیده است و به همین دلیل تقاضا برای خودرو بیش از عرضه است و خودروساز داخلی نتوانسته این خلأ را پر کند. بنابراین ما نیاز به واردات داریم. با لغو مصوبه واردات تا ۱۰۰ هزار دستگاه و بیشتر خودرو وارد کشور می شود و این واردات و افزایش تولید منجر به مدیریت بازار می شود و بعد از سال ۱۴۰۱ کم کم قرعه کشی نخواهیم داشت.

اظهارات وزیر صمت در خصوص واردات خودرو در حالی مطرح می شود که همچنان ابهامات در خصوص آزادسازی واردات خودرو در سال جدید وجود دارد.

واضح است که در سال ۱۴۰۱ طرح های مختلفی برای واردات خودروهای خارجی به کشور مطرح شد و برنامه واردات خودرو در سال آینده در ازای صادرات محصولات خودرو، قطعات یدکی و سیستم های پرداخت است.

طرح بعدی مربوط به لایحه بودجه ۱۴۰۱ است که در آن دولت متعهد به واردات ۷۰ هزار خودروی سواری شده است. در صورت تصویب این بند از لایحه بودجه توسط شورای نگهبان، در سال جدید بالغ بر ۷۰ هزار خودرو وارد کشور می شود و آخرین برنامه مصوبه ۸ فصلی رئیس جمهور و یکی از مفاد این مصوبه است. آزادسازی است. واردات خودرو تا خرداد ۱۴۰۱ پروژه هایی که علیرغم تصویب دولت و مجلس همچنان در اجرا با ابهام مواجه هستند.

با این تفاسیر یکی از موضوعات مهم و تاثیرگذار در بازار خودرو در سال ۱۴۰۱، آزادسازی واردات خودرو است که به گفته فعالان بازار می تواند به کاهش قیمت ها به ویژه مدل های کارکرده وارداتی کمک کند.

در همین راستا سعید مؤتامین، رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو تهران نیز معتقد است تا زمانی که انحصار در بازار خودرو وجود داشته باشد، این بازار بهبود نخواهد یافت.

انحصار عامل اختلال قیمت و کیفیت در بازار است

به گفته وی، تمام نابسامانی های بازار خودرو در سال های اخیر نتیجه انحصار بازار است، بنابراین اگر بخواهیم امسال بازار خوب و متعادلی داشته باشیم، ابتدا باید انحصار بازار خودرو را از بین ببریم.

وی در خصوص تاثیر انحصار بر قیمت و کیفیت خودروها در گفت و گو با خبرنگار فارسی خودرو تاکید کرد: زمانی که شاهد ایجاد بازار رقابتی در صنعت خودرو و در این بازار باشیم، انحصار در بازار خودرو از بین می رود. مصرف کنندگان حق انتخاب دارند.»

به گفته رئیس سندیکای نمایشگاه داران خودرو، مصرف کننده همیشه به دنبال خودرویی با کیفیت و قیمت مناسب است، اما زمانی که خودرو در ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت پایین ترین رتبه کیفی را کسب کند و نتواند به مشتریان ارائه شود، اما متاسفانه در بازار عرضه و تحویل به مشتریان و در نتیجه شاهد وضعیت موجود و موجی از نارضایتی و انتقادات داخلی از محصولات خواهیم بود.

متمنه گفت: برای پایان دادن به انتقادات موجود به کیفیت باید انحصار در بازار خودرو از بین برود. با پایان دادن به انحصار بازار و برای رعایت حقوق شهروندی، دولت باید در سال جدید به هر شخص حقیقی و حقوقی اجازه واردات خودرو بدهد.

شرط لازم برای واردات خودرو در سال ۱۴۰۱

وی با توجه به طرح لایحه بودجه در مورد امکان واردات ۷۰ هزار دستگاه خودرو سواری و تایید رئیس جمهور مبنی بر اجرای واردات خودرو از خرداد ماه سال جاری، معتقد است برای اجرای این طرح، دولت باید اجازه هرگونه دخالت و سلیقه را بدهد. . قیمت خودرو.

به گفته وی، اینکه بگوییم خودروهای ارزان قیمت نباید وارد کشور شوند، چون به بازار خودروی داخلی آسیب می زند و تقاضا برای محصولات داخلی را کاهش می دهد، اصلا صحیح نیست، بلکه باید اجازه ورود محصولات در محدوده تولیدات داخلی و در متناسب با قیمت خودروسازان باعث رقابتی شدن قیمت و بهبود کیفیت محصولات داخلی می شود.

این فعال بازار خودرو همچنین با اشاره به لزوم تامین نیاز بازار برای بازگرداندن آرامش و تعدیل قیمت به بازار خودرو، از ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت خواست تا با بررسی نیازها اجازه تولید یا واردات خودرو را بدهند. از بازار محلی

موتمنی معتقد است در صورت تامین نیاز بازار خودرو، شکاف قیمتی در بازار خودرو ایجاد نمی شود و سایر مصرف کنندگان برای خرید خودرو هزینه بیشتری نخواهند کرد.

بر اساس مصوبه مجلس نمایندگان در خصوص واردات خودرو، هرگونه انحصار در واردات خودرو را روشی اشتباه می داند و می گوید: در سال های اخیر آنچه موجب بی عدالتی بسیاری از متقاضیان خودروهای وارداتی شده، شرکت هایی هستند که هزاران میلیارد دریافت می کنند. تومان. وعده تحویل خودروی وارداتی پس از گذشت ۳ سال از مهلت مقرر همچنان پاسخگوی خریداران نیست و هزاران نفر از ثبت نام کنندگان این خودروها را دچار خسارت و مشکلات زیادی کرده است.

نتایج آزادسازی واردات خودروهای نو و کارکرده در بازار

وی همچنین معتقد است با توجه به وضعیت نابسامان بازار خودرو، علاوه بر واردات خودروهای جدید، باید اجازه ورود خودروهای فرسوده خارجی نیز به کشور داده شود تا بر تعادل و کاهش قیمت ها در بازارهای وارداتی و حتی داخلی تاثیر بگذارد.

به گفته رئیس اتحادیه مدل های تهران، اگر در سال جدید دولت راه را برای واردات خودروهای وارداتی در سال ۱۳۹۴ یا ۱۳۹۵ هموار کند که امروز برخی از آنها در بازار داخلی به ۱.۵ میلیارد رسیده است، قیمت این خودروها در بازار داخلی به ۷۰۰ میلیون رسیده و بسیاری از خودروهای چینی که در این سال ها به دلیل شرایط بازار داخلی با قیمت های نجومی عرضه می شدند نیز با کاهش شدید قیمت و تقاضا مواجه خواهند شد.

المتنبی همچنین طرح واردات خودرو در ازای صادرات خودرو و قطعات یدکی با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام را غیرقابل اجرا دانسته و بر تاثیر انحصار بازار خودرو در افزایش زیان برای کشور تاکید می کند: کشور ما باید خودرو را در انحصار نگیرید بازار آسیب زیادی دیده است. آمار بالای تصادفات ناشی از کیفیت پایین خودروهای داخلی و همچنین تعداد زیاد خودروهای فرسوده، مصرف بالای سوخت و هدر رفت منابع ملی به خوبی موید این موضوع است.

به گفته وی، در صورت واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ شاهد تعادل در بازار خودرو خواهیم بود اما این اتفاقات چشم انداز روشنی را برای بازار خودرو ایجاد می کند که علاوه بر واردات خودروهای ارزان، زمینه واردات خودروهای فرسوده را نیز فراهم می کند. از برخی نقطه نظرات.

به گزارش فارسی خودرو، با گذشت سال نو و بررسی اخبار مربوط به واردات خودرو، لغو قرعه کشی، وعده افزایش تولید و کاهش هزینه های تولید توسط وزیر صمت در سال ۱۴۰۱، می توان امیدوار بود که عامل اصلی افزایش قیمت خودرو باشد. در یکی دو سال گذشته به تدریج از بین رفت با واردات خودرو و شکست انحصار در سال جدید، بازار بهتری از نظر قیمت و کیفیت متصور شد.

خبرنگار: زهرا حریری