آیا واردات خودرو در چارچوب مذاکرات برجام اجرایی می شود؟ / خودروهای هندی شرایط استاندارد ما را رعایت نمی کنند


/ خصوصی / سهم قابل توجه خودروسازان داخلی در سازماندهی بازار خودرو؛

اگرچه گفته می‌شود بخش خصوصی بر اساس بخشنامه‌های وزارت حریم خصوصی انگیزه‌ای برای واردات ندارد، اما برخی از تحلیلگران صنعت خودرو ضمن ایجاد تردید در جریان واردات با مذاکرات اخیر برجام، معتقدند با اجرای واردات تحت شرایط ورود دولت به این حجم از خودروهای خارجی تنها بر ۲۰ تا ۳۰ درصد بازار خودرو و قیمت آنها تاثیر می گذارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، حدود یک ماه پس از رونمایی مقررات واردات خودرو طول می کشد. این در حالی است که علیرغم وعده های دولت و نمایندگان مجلس مبنی بر ورود خودروهای خارجی در آینده نزدیک، همچنان در برخی مفاد دستورالعمل واردات خودرو تردیدهای زیادی برای بخش خصوصی و واردکنندگان وجود دارد.

البته چندی پیش وزیر حراست از ابلاغ اجراییه واردات طی روزهای آینده خبر داد و پیش از این بر اساس بخشنامه وزارت امنیت تا ۲۸ شهریورماه به واردکنندگان فرصت داده شد تا درخواست و شرایط ورود خود را ثبت کنند. از خارجی ها با این حال، تاریخ دقیق واردات هنوز اعلام نشده است. این در شرایطی است که بازار خودرو منتظر تعیین تکلیف واردات و وعده های دولت و مجلس در این زمینه است.

اما در این بین، به نظر می رسد پیشرفت در مذاکرات برجام تا حدودی بر واردات خودرو غلبه خواهد کرد. از منظر کارشناسان، با توجه به اینکه تامین ارز برای واردات چالشی برای بانک مرکزی است، اگر مذاکرات برجام به خوبی پیش نرود، قطعا دولت تنظیم مقررات یا صرفه جویی ارزی را در دستور کار قرار خواهد داد.

بنابراین به نظر می رسد برخی تردیدها در اجرای واردات ناشی از نتایج مذاکرات با کشورهای غربی باشد.

اما سوال اصلی که همچنان در این زمینه مطرح است، اجرایی شدن واردات خودروهای اقتصادی و تاثیر فرآیند واردات تحت شرایط و دستورالعمل های وزارت حراست بر بازار خودرو و قیمت آنهاست. موضوعی که تنها از نگاه یک تحلیلگر صنعت خودرو، با وجود مشکلات و مشکلات خودروسازان داخلی، پاسخگوی وضعیت فعلی بازار خودرو نخواهد بود.

فرمان خدا آمین است این تحلیلگر صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار پرشین خودرو، معتقد است که اگر واردات خودرو انجام شود، این جریان تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد بازار خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد، موضوع اصلی تنظیم این موضوع است که چه چیزی می تواند انجام شود. بازار، قیمت، جهت تولید داخلی و مازاد عرضه خودروسازان داخلی باشد پاسخ موثر به تقاضای فعلی و تنظیم بازار خودرو.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات صنعت خودرو ایران و بازار آن تنها با واردات خودرو حل می شود، تصریح کرد: در مورد واردات بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار خودرو که دولت با نام محصولات اقتصادی و کمتر از ۲۰ هزار خودرو پیشنهاد می کند. دلار هم اگر در ماه های آینده اجرا شود ممکن است انجام شود پاسخ بخشی از تقاضای بازار اما مشکلات صنعت خودرو و بازار خودرو کشور تنها موضوع واردات خودرو نیست و یک بخش مهمی از شرایط کنونی متاثر از تحریم‌های کنونی، مدیریت کلان اقتصادی کشور، حجم بالای نقدینگی سرگردان و اقتصاد تورمی ایران است.

این کارشناس و تحلیلگر صنعت خودرو همچنین با اشاره به تاثیر تورم بر هزینه تولید خودروسازان و تبعات آن بر جریان تولید و عرضه خودروسازان خاطرنشان کرد: در شرایطی که سهم مواد اولیه در تولید خودرو بیشتر است. . بیش از ۷۵ درصد و این مواد طی یک سال گذشته بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافته و این افزایش قیمت مواد اولیه هنوز در هزینه تولید و قیمت قطعه سازان لحاظ نشده است، پس با این حجم از بدهی های سنگین چگونه انتظار داریم که برای خودروسازان و وضعیت وخیم نقدینگی تولیدکنندگان و زنجیره تامین جریان تولید و عرضه خودروسازان با رشد همراه خواهد بود و بازار نیز از این روند سود می برد؟

امینی همچنین به نقش برجام در اجرای مقررات واردات خودرو پرداخت و گفت: هرچند دولت سیزدهم بارها اعلام کرده است که اقتصاد کشور با برجام مرتبط نیست. اما نتیجه برجام بدون شک در این روند موثر است و از آنجایی که تامین ارز برای واردات چالشی برای بانک مرکزی است، اگر مذاکرات برجام به خوبی پیش نرود، دولت حتما مقررات یا پس انداز را اعمال خواهد کرد. ارز در دستور کار است و این موضوع بر نرخ ارز، قیمت خودرو و روند واردات تاثیر خواهد گذاشت.

وی در پایان صحبت های خود درباره تاکید دولت بر واردات خودروهای اقتصادی توضیح داد: قضیه ماشین های اقتصادی که گاها گفته می شود از بازار هند و چین عرضه می شود، به نظر نمی رسد خودروهای باکیفیتی باشند که بتوانند استانداردهای ۸۵ صنعت خودروی ایران را پاس کنند.

خبرنگار: گل حریری