آیا ماشین تبدیل به “ابزار” می شود؟ | پرشین خودرو


در حال و هوای صنعت خودرو ایران، شاهد فقر شدید در مراکز «تحقیق و نوآوری» هستیم. هم از نظر تعداد کارمند و هم از نظر میزان بودجه تخصیصی!

به گزارش پرشین خودرو، برای «ساختن» هر چیزی همه چیز لازم است. چه «ماشین»؛ چه “ایده ای” یا هر چیز دیگری! گلایه های متعدد مردم و مسئولان از صنعت خودرو حکایت از «مفید نبودن» این صنعت دارد! تا به حال در مورد علت آن زیاد گفته شده است. تحقیقات زیادی انجام شده است.

اما چرا او هنوز روی همان پاشنه ها می چرخد؟

به نظر من پاسخ را نباید در تفاوت های تکنولوژیکی و سطوح مختلف آن دید. علم و فناوری امروزه دیگر در محدوده مرزهای جغرافیایی نیست! به استثنای چند مورد؛ جهانی شده است! دستاوردهای ایرانی شرکت های دانش بنیان در زمینه های مختلف از جمله: فناوری های پزشکی، پزشکی، درمانی، بیوتکنولوژی، سلول های بنیادی، فناوری های نرم و نوآورانه، فناوری های فضایی، حمل و نقل پیشرفته، اقتصاد دیجیتال، هوش، لیزر، فوتونیک، علوم اعصاب، فناوری های شناختی، آب، محیط زیست، گیاهان دارویی، نانوتکنولوژی و… گواه این مدعاست.

پس مسئله چیست؟

همانطور که گفته شد، برای “انطباق” هر چیزی که باید آماده شود، یکی از مهمترین پیش نیازهای “اتوماسیون” موضوع تحقیق و نوآوری در این صنعت است. شرکتی مانند رنو ۱۲۰ هزار کارمند دارد. حدود یک دهم این نیروها در رنو «تکنوسنتر» کار می کنند! این یعنی حدود ۱۲ هزار نفر! این افراد از ملیت های مختلف هستند. رنگ های مختلف پوست. ایده ها و مذاهب مختلف زیر یک سقف گرد هم آمده اند تا محصولاتی را برای انسان ها ایجاد کنند که رفاه آنها را افزایش داده و رنج آنها را کاهش دهد.

در حال و هوای صنعت خودرو ایران، شاهد فقر شدید در مراکز «تحقیق و نوآوری» هستیم. هم از نظر تعداد کارمند و هم از نظر میزان بودجه تخصیصی! اگر در نظر بگیریم که تعداد کارگران صنعت خودرو ایران حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر است. حدود ۱۰۰۰۰ نفر طول می کشد تا روی تحقیق و نوآوری کار کنند! در حالی که امروز این تعداد به سختی به مرز هزار نفر می رسد!

“خودکار” یعنی: بیش از هزاران قطعه را ترکیب کنید. در هزاران!

“خودکار” یعنی: ایده ها و ایده های کارخانه مکش!

“خودکار” یعنی: به کارگیری خلاقیت؛ این به معنای رنج کمتر و افزایش رفاه است. یعنی تولید اخلاقی.

یادداشت از احمد فرهادی