آیا عینک نور آبی کار می کند؟ همه ی چیزهایی که لازم است بدانی


زنی با عینک آبی که جلوی نور را می گیرد.
کامل مک نیک / Shutterstock.com

اگر اخیراً برای خرید یک عینک جدید خریده‌اید، احتمالاً لنزهای آبی بلوک کننده را دیده‌اید که قرار است فشار چشم را کاهش داده و اختلالات خواب ناشی از استفاده از صفحه‌نمایش دیجیتال را کاهش دهند. اما آیا آنها با این تبلیغات زندگی می کنند؟ بیا یک نگاهی بیندازیم.

چگونه عینک های مخصوص نور آبی را کاهش می دهند؟

ادعاهای زیادی در مورد مزایای عینک هایی که نور آبی را فیلتر می کنند وجود دارد (که در زیر به آنها خواهیم پرداخت)، اما ابتدا اجازه دهید نگاهی به نحوه فیلتر کردن نور آبی توسط لنزها بیندازیم.

بسیار ساده است: هر لنزی که جلوی نور آبی را می گیرد به گونه ای رنگ آمیزی شده است که نور قرمز و سبز بیشتری و نور آبی کمتری وارد می شود. معمولاً همه نورهای آبی مسدود نمی شوند و میزان کاهش نور آبی بسته به نوع لنز و سازنده متفاوت است.

تصویری از نور آبی که مسدود شده است.
گریتسالاک کارالاک / Shutterstock.com

وقتی از عینک فیلتر کننده نور آبی استفاده می کنید، چیزی که چشمان شما می بیند نور زرد رنگ است (ترکیبی از نور قرمز و سبز که از آن عبور می کند). جهان را با رنگ زرد بیشتری خواهید دید.

آیا عینک نور آبی به خستگی چشم کمک می کند؟

برای تعیین اینکه لنزهای فیلتر کننده نور آبی چقدر موثر هستند، باید ادعاهای مختلف در مورد آنها را جدا کنید. یکی از ادعاهای رایج این است که هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش دستگاه هایی مانند تلفن های هوشمند، تبلت ها و رایانه ها، فشار چشم را کاهش می دهد.

به گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAO)، در حال حاضر هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه نور ساطع شده از صفحه نمایش دیجیتال به چشم آسیب می زند یا باعث خستگی چشم می شود وجود ندارد. در واقع، این سازمان به یک مطالعه اخیر اشاره می کند که نشان می دهد هیچ کاهشی در فشار چشم با لنزهای فیلتر کننده نور آبی در مقابل لنزهای کاملا شفاف وجود ندارد.

در عوض، AAO توصیه می‌کند با کاهش زمان نمایشگر و استراحت منظم هنگام استفاده از دستگاه‌های دیجیتال، فشار چشم را کاهش دهید.

آیا عینک نور آبی از اختلال خواب جلوگیری می کند؟

LensCrafters، یک خرده‌فروش بین‌المللی محصولات مراقبت از چشم، ادعا می‌کند که نور آبی می‌تواند با مسدود کردن ترشح ملاتونین، هورمونی که به طور طبیعی شما را خواب‌آلود می‌کند، خواب شما را مختل کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ تا حدودی این ادعا را تأیید می کند. LensCrafters راه حلی ارائه می دهد، ادعا می کند که لنزهای فیلتر کننده نور آبی می توانند به جلوگیری از این اختلالات کمک کنند. اما خوشبختانه، در مطالعه ای که شرکت ذکر کرد، سطح ملاتونین شرکت کنندگان ۱۵ دقیقه پس از توقف تماشای صفحه نمایش – بدون نیاز به عینک مخصوص – به سطح طبیعی بازگشت.

زنی با استفاده از عینک مسدود کننده نور آبی در رختخواب.
میکروژن / Shutterstock.com

فرضیه پشت ماهیت اختلال خواب نور آبی مصنوعی این است که چرخه‌های طبیعی روز و شب زمین، ساعت‌های درونی بدن ما را تنظیم می‌کنند، و ما را در طول روز که نور خورشید روشن‌تر است، پرانرژی می‌کنیم و در شب که نور کم است، به طور طبیعی خواب‌آلود می‌شویم. اگر تا دیروقت بیدار بمانید و به تبلت یا گوشی هوشمند آبی روشن خود نگاه کنید، ممکن است سیگنال های نادرستی به مغز خود ارسال کنید و به مغز بگویید که در زمانی که باید احساس خواب آلودگی کند، هوشیار باشد.

با این حال، اگر این فرضیه درست باشد، برای عملکرد صحیح در طول روز به نور آبی و نور زرد گرم نیاز دارید. اغراق نیست اگر به این نکته اشاره کنیم که استفاده از لنزهای آبی در طول روز می تواند از قرار گرفتن در معرض نور آبی لازم برای کمک به احساس هوشیاری شما جلوگیری کند. ممکن است در طول روز هنگام پوشیدن آن احساس خواب آلودگی کنید.

این به این معنی است که اگر عینک آبی روشن می گیرید، بهتر است آن را فقط در عصر استفاده کنید. یک مطالعه سیستماتیک اخیر نشان داد که عینک نور آبی تأثیر مثبتی بر افرادی دارد که هنگام استفاده از عصر از بی خوابی رنج می برند. اما این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که مسدودکننده‌های آبی هنگام استفاده مؤثرتر هستند، به‌ویژه به عنوان بخشی از یک درمان پزشکی مؤثر برای بی‌خوابی به جای محلول لنز ۲۴ ساعته برای عینک‌های معمولی.

بر اساس مقاله ای در هاروارد Heart Letter، در نهایت، استفاده از عینک آبی نسخه ای ممکن است اهمیتی نداشته باشد، زیرا لنزها بین فروشندگان استاندارد نیستند. این به این معنی است که هیچ تضمینی وجود ندارد که لنزهای نور آبی که خریداری می کنید فرکانس های صحیح یا مقدار نور آبی را مسدود کنند تا اصلاً تأثیری داشته باشد. مسافت پیموده شده شما ممکن است متفاوت باشد.

راهی ارزان تر برای سلامت چشم و خواب

با شهرت ترکیبی عینک‌های بلوک کننده، روشی ارزان‌تر برای حفظ سلامت چشم‌ها وجود دارد. برای خستگی چشم، هنگام استفاده از صفحه نمایش دیجیتال، هر ۲۰ دقیقه یک بار استراحت کنید. برای جلوگیری از اختلالات خواب ناشی از نمایشگرها، کارشناسان توصیه می کنند ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب از وسایلی مانند گوشی های هوشمند، تبلت ها و رایانه ها استفاده نکنید.

اگر از صفحه نمایش در شب استفاده می کنید، از یک فیلتر نور گرم مانند Apple’s Night Shift، Microsoft Night Light یا Google’s Night Mode استفاده کنید تا میزان نور آبی که از صفحه نمایش شما می آید را کاهش دهید. همچنین، اگر دوست دارید در شب کتاب های دیجیتال بخوانید، به خرید کیندل فکر کنید. کتابخوان‌های الکترونیکی که از جوهر الکترونیکی استفاده می‌کنند، صفحه‌نمایش‌های چشم‌پسند دارند.

برای چشم راحت تر است

از مدهای سلامتی آگاه باشید

هرکسی که بیش از چند دهه در اطراف بوده، مدهای سالم را دیده و رفته است. برخی شامل ابزار هستند، برخی از فناوری های جدید (مانند تلویزیون و رایانه) پیروی می کنند، و برخی با مطالعات عظیمی که بعداً اغراق آمیز شده و گاهی اوقات در تناقض قرار می گیرند، تعامل دارند.

"اکنون آن Goggles برای مشاهده از راه دور است" مقاله در بیلبورد، 1 اکتبر 1949.
ظهور تلویزیون در اواخر دهه ۱۹۴۰ و اوایل دهه ۱۹۵۰ الهام بخش محصولاتی مانند “عینک تلویزیون” بود. بیلبورد (۱ اکتبر ۱۹۴۹)

بهترین زمان برای مشکوک شدن به یک ادعای سلامتی که شامل خرید یک محصول از فردی که پزشک نیست، زمانی است که یک محصول نسبتاً جدید باشد. در حال حاضر، مد عینک های مسدودکننده نور آبی داغ است زیرا استفاده مکرر از صفحه نمایش در رختخواب چیزی نسبتاً جدید است. در سال‌های آینده، این روند ممکن است از بین برود زیرا مردم عینک‌های نور آبی را کمتر از حد انتظار مفید می‌دانند، یا اینکه نوآوری‌های تکنولوژیکی زیر سناریو را منسوخ می‌کند. متناوبا، مطالعات علمی بیشتر ممکن است از اثرات مفید عینک نور آبی حمایت کند. علم جدی زمان می برد.

در این بین، توصیه های پزشک خود را دنبال کنید و سعی کنید همه چیز (از جمله زمان نمایش صفحه) را در حد اعتدال انجام دهید. سالم ماندن!



رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر