آیا عرضه خودرو در بورس منافع مصرف کنندگان را تامین می کند؟ / بورس کالا مکانیزمی موقت برای جلوگیری از ادامه زیان برای خودروسازان است


/خصوصی/ ابهام در شفافیت قیمت با احتساب خودرو;

اگرچه نمایش خودرو در بورس کالا بیانگر فروش خودرو و راهی برای جلوگیری از تداوم زیان خودروسازان و ایجاد شفافیت بیشتر و تحقق قیمت است، اما از دیدگاه برخی کارشناسان علیرغم مفاد کالا . این عبارت نمی تواند فرآیند دلالی را از بین ببرد و همچنان می تواند منجر به انحصار، حضور دلالان و جریان نقدینگی نادرست شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، طرح فروش خودرو در بورس کالا از مدت ها قبل به عنوان راهکاری برای اصلاح روش قیمت گذاری و همچنین تنظیم بازار مطرح شده و حتی به صورت محدود اجرایی شد، اما موضع مخالف دولت وزارت حریم خصوصی اجازه انتشار گسترده آن را نداد، با وجود اینکه دو محصول به یک شرکت خصوصی در بورس کالا فروخته شد، در اواخر تیرماه متوقف شد، اما این طرح در اواخر مرداد ماه پس از وزارتخانه مجدداً راه اندازی شد. سازمان امنیت با فروش بخشی از خودروها در بورس کالا موافقت کرد.

در حال حاضر نزدیک به یک دهه از اعمال مستقیم سیاست های راهنما در قیمت گذاری خودرو می گذرد و به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، این روش باعث ضرر و زیان تولیدکننده و دامن زدن به دلالی ها و رانت ها در بازار خودرو شده است. بازار.

البته در این سال ها تلاش های زیادی برای کنار گذاشتن این سیاست و اصلاح روش قیمت گذاری خودرو صورت گرفته اما هیچ کدام به نتیجه مطلوب نرسیده اند. طرح عرضه خودرو در بورس کالا ابتدا جدی گرفته نشد، اما به تدریج حامیان بسیاری حتی در میان فعالان صنعت خودرو پیدا کرد و در نهایت (پس از کسب نظر مثبت آقایان) در شورای عالی بورس به تصویب رسمی رسید. وزارت امنیت).

این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند این روش می تواند دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه کند و از حجم تقاضای کاذب به وجود آمده به دلیل اختلاف قیمت فاحش کارخانه و بازار بکاهد. اما برخی از تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که بورس کالا با وجود نحوه و میزان خودروهای عرضه شده نمی تواند روند کارگزاری را لغو کند و از این رو بحث بر سر صلاحیت عرضه خودرو در بورس کالا همچنان ادامه دارد.

البته اخیراً بحث هایی مبنی بر تصمیم وزارت ایمنی مبنی بر فروش ۲۰ درصدی معاملات تولید خودرو در بورس کالا مطرح شده بود، اما روز گذشته سخنگوی این وزارتخانه تایید کرد که هنوز به جمع بندی نهایی در این خصوص نرسیده است. .

به هر حال به نظر می رسد وزارت حراست به صورت مشروط با فروش خودرو در بورس کالا موافقت کرده است، عمدتاً به دلیل اینکه خودرو را کالای تمام شده می داند، معتقد است بورس کالا محل فروش خودرو نیست. .

اگرچه عرضه خودرو در بورس کالا فراگیر نیست، اما همچنان برخی کارشناسان معتقدند عرضه محدود و اندک می تواند سرآغازی برای حذف قیمت گذاری دستوری و از سوی دیگر کاهش اجاره بها و سفته بازی در این بازار باشد. از نظر کارشناسان، سیاست گذار این راهکار را برای کمک گرفتن از بورس کالا به عنوان ابزاری در راستای تنظیم بازار خودرو می خواهد، بیانی که می تواند تا حدودی به این هدف دست یابد.

در این اتصال تحلیلگر صنعت خودرو اعتقاد بر این است که نمایش خودرو در بورس کالا ابزاری برای فروش خودرو و وسیله ای برای جلوگیری از ادامه ضرر خودروسازان است، اما با وجود وعده های بورس کالا نمی توان روند دلالی را حذف کرد و این بازار همچنان می تواند منجر به انحصار و حضور دلالان و جریان نقدینگی نادرست می شود

فهرست خودرو نتیجه شرایط غیرعادی است

فرمان خدا آمین استوی در گفت و گو با خبرنگار پارچین خودرو افزود: فروش خودرو در بورس با وجود تاییدیه وزارت حراست ابزاری پایدار نیست چرا که خودرو اساسا یک محصول تمام شده است و بورس مکان مناسبی برای آن نیست. که فروش خودرو اما این راه حل در شرایط کنونی متولد شد، وضعیت غیرعادی است و فروش خودرو باید بر اساس یک راهکار منطقی و عرضه و تقاضای بازار انجام شود.

وی در ادامه با توجه به وجود برخی شبهات در خصوص تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا به اطلاعیه روز گذشته بورس کالا مبنی بر اعمال محدودیت برای خرید خودرو با کد بورسی، اظهار داشت: هر نماد بورسی تنها امکان خرید خودرو از بورس کالا از نظر من نمی تواند محدودیت های زیادی برای کسانی که همیشه به دنبال سود بیشتر از این بازار هستند ایجاد کند.

امینی تاکید کرد: اینکه سیاست گذار کمک بورس را به عنوان ابزاری برای تنظیم بازار خودرو می خواهد، هرچند راهکار جایگزین مناسب تری برای قیمت گذاری اجباری و قرعه کشی خودرو است، اما باید دید آیا این گفته تاثیرگذار است یا خیر؟ در هر صورت مسیر قرعه کشی و بورس هم نوعی دستکاری سازوکار بازار است و هم هر دو روش اشتباه است و نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد.

این کارشناس و تحلیلگر صنعت خودرو در خصوص تاثیر بورس کالا در ایجاد شفافیت قیمت نیز اظهار داشت: اگرچه فروش خودرو از طریق بورس کالا می تواند تا حدودی شرکت های خودرویی را از ضرر و زیان نجات دهد، اما به دلیل عدم تعادل بین عرضه و تقاضا برای خودرو و عدم وجود بازار رقابتی، این راه حل کمکی به مصرف کننده بازار نمی کند.

تعیین سقف دلاری برای واردات برای تامین نیاز خریداران عادی؟

امینی تصریح کرد: به جای حل بورس کالا باید به بحث افزایش عرضه خودرو، ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و شفافیت در عملکرد خودروسازان توجه بیشتری شود، مسیری که در نهایت به شفافیت قیمت ها می انجامد.

وی همچنین با اشاره به تاثیر واردات خودرو بر جریان قیمت ها در بازار در رابطه با اعلام سقف ۲۰ هزار دلاری واردات خودرو، گفت: تعیین سقف دلاری واردات نیازمند بررسی بیشتر است و اینکه تا چه حد باید مشخص شود. . اجرایی خواهد شد اما در شرایطی که شاهد هستیم هدف برخی خودروهای سایز بزرگ، داشتن جایگزین مناسب برای این خودروها مهم است، زیرا بازار امروز نیازمند تامین خودرو برای افراد متوسط ​​و کم درآمد است. لایه ها و البته واردات خودرو با قیمتی کمتر از این سقف قیمت می تواند پاسخگوی این بخش از نیاز بازار باشد.

وی در پایان تاکید کرد: البته تنها با تعیین سقف دلاری نمی توان خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی وارد کرد و باید در تعرفه این خودروها بازنگری و تغییراتی در این بخش ایجاد شود.

خبرنگار: گل حریری