آیا خودروهای بی کیفیت بیشتری از بازار خارج می شوند؟


با توجه به اینکه کیفیت اکثر خودروهای داخلی غیرقابل قبول است، رئیس سازمان هنجاری گفت: در حال حاضر علاوه بر ۵ خودروی متوقف شده، ارزیابی کیفیت سایر خودروها نیز در دست بررسی است.

به گزارش پارچین خودرو به نقل از مهر، با توجه به تشخیص دبیران صنعت کشور از جمله مسئولان وزارت ایمنی، خودروهای تولید داخل از کیفیت لازم برخوردار نیستند. در این زمینه می توان به اظهارات منوچهر لوجی، معاون صمت وزیر صنعت حمل و نقل اشاره کرد که چندی پیش گفته بود «ادبیات صنعت خودرو ایران ۲۵ سال است که وجود دارد».

حتی رضا فاطمی امین وزیر صلح نیز از تریبون های مختلف از کیفیت خودروهای ایرانی انتقاد کرد. به عنوان مثال وی در پی حادثه زنجیره ای سال گذشته در بهبهان گفت که «صنعت خودروسازی ایران در سال های گذشته عملکرد و روند خوبی از نظر کیفیت و قیمت نداشته است».

همچنین می توان به اظهارات نمایندگان مجلس اشاره کرد; به عنوان مثال، غلامرضا مرحبه، سخنگوی کمیته اقتصادی شورا نیز گفت: «چرا ما نسبت به صنعت بی پاسخی مانند خودرو که به کیفیت اهمیتی نمی‌دهند، نگاه حمایتی داریم؟» ما در حال خرید یک ماشین هستیم آیا در یک تصادف عادی از صندوق عقب ماشین بالا می روید؟ آنها مشتری را هر طور که بخواهند آزار می دهند.»

توقف تولید خودروهای بی کیفیت

در این میان دبیران این صنعت که سال ها وعده توقف تولید خودروهای بی کیفیت را می دادند، سرانجام تابستان امسال از تولید ۵ خودروی بی کیفیت از جمله سیه نا، تیبا، تیبا ۲، سمند و پژو خبر دادند. . ۴۰۵، متوقف شده است.

ارزیابی کیفیت خودرو برای ادامه یا توقف تولید

با توجه به اینکه کیفیت سایر خودروها چندان قابل قبول نیست، این سوال که آیا خودروهای دیگر نیز در خط توقف هستند یا خیر، بسیار مهم است.

در همین رابطه مهدی اسلام بنا، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ارزیابی کیفیت خودروها برای ادامه یا توقف تولید در حال حاضر در دست بررسی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: آنچه مسلم است این است که اگر خودرو فاقد کیفیت های لازم باشد و نتواند استانداردها را پاس کند، نباید تولید شود.

وی گفت: در مجموع توقف تولید خودروهای بی کیفیت در دست بررسی است و در حال حاضر جزئیات بیشتری ارائه نمی شود.

تاریخچه وعده های توقف تولید خودروهای بی کیفیت

به گزارش مهر، نکته قابل تامل برای توقف تولید خودروهای بی کیفیت تنها در سال جاری نیست که یکی از موضوعاتی است که سال هاست مسئولان بر آن تاکید دارند اما هیچ گاه دقیق نبوده است. متوجه شد.

به عنوان مثال یکی از اولین وعده ها در خصوص توقف تولید این خودروها مربوط به هرروز ریاحی، مشاور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۴ بود که قول داده بود تولید خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ GLX را متوقف کند. پایان سال ۲۰۱۵

همچنین در سال ۱۳۹۵ مسئولان وقت صنعتی نیز اعلام کردند که این دو خودرو تا پایان سال ۱۳۹۵ متوقف خواهند شد. اما باز هم با ورود به سال ۲۰۱۷، این وعده دوباره تا پایان سال ۲۰۱۷ تمدید شد.

در سال ۲۰۱۸، مقامات این صنعت از جمله نیر بروزبخت، رئیس وقت سازمان ملی استاندارد و رضا رحمانی، وزیر وقت امنیت، از تعطیلی خطوط تولید پژو ۴۰۵ GLX و پراید از سال ۲۰۱۹ خبر دادند.

سرانجام در اواسط سال ۹۹ سرانجام پس از چندین سال وعده تولید این دو خودرو متوقف شد.

با فرا رسیدن سال ۱۴۰۰ و تغییر دولت، وعده های توقف تولید خودروهای بی کیفیت بارها از سوی مسئولان صنعتی به ویژه وزیر صلح تایید شد و حتی رئیس جمهور نیز در حکم ۸ ماده ای خود در مورد صنعت خودرو متوقف شد. تولید خودروهای بی کیفیت با تاکید بر کیفیت.

سرانجام در تابستان ۱۴۰۱ شمسی طبق اعلام سازمان ملی استاندارد و وزارت امنیت، تولید ۵ خودرو شامل سینا، تیبا، تیبا ۲، سمند و پژو ۴۰۵ متوقف شد.

البته اخیرا مدیرعامل ایران خودرو گفته است که توقف تولید دو خودروی معمولی سمند و پژو ۴۰۵ در روزهای آینده اتفاق خواهد افتاد، البته مشخص نیست که این وعده عملا محقق شود یا خیر.