آزمایشات بدن برای تعیین درصد چربی ، ماهیچه و استخوان


ابتدا باید بدانید که از مدل های مختلف برای توصیف ترکیب بدن استفاده می شود.

دو مدل کلی برای توصیف ترکیب بدن:

مدل 2C

  • توده چربی: چربی ماده ای است که به نظر می رسد همیشه در مقادیر بیش از حد در همه بدن ما وجود دارد و همه ما هر کاری را که می توانیم برای از بین بردن این چربی های مقاوم انجام می دهیم. با این حال ، وجود چربی در بدن برای عملکردهای مختلف ضروری است: چربی اجازه می دهد تا انرژی در بدن ذخیره شود ، از اندام های داخلی محافظت می کند ، به عنوان یک عایق عمل می کند و دمای بدن را تنظیم می کند. محتوای چربی هرگز نباید به صفر درصد برسد و حفظ درصد چربی بدن زیر 4 درصد برای سلامتی در دراز مدت مضر است و به هیچ وجه توصیه نمی شود.
  • توده بدون چربی (FFM): توده بدون چربی ، همانطور که از نامش پیداست ، حاوی همه چیز در بدن است که چربی ندارد. این توده از قسمتهای مختلف مانند تمام اندامهای داخلی ، توده حرکتی ، آب و .. تشکیل شده است. هر چیزی که چربی نباشد می تواند در این گروه قرار گیرد.

با در نظر گرفتن این دو مقدار ، برای محاسبه درصد چربی بدن ، کافی است مقدار توده چربی را بر کل وزن بدن تقسیم کنیم. اگر فقط در مورد افزایش چربی بدن و نه توده بدون چربی ، توده عضلانی و غیره صحبت کنید. اندازه گیری ، سپس تجزیه و تحلیل های انجام شده با روش 2C مناسب است.

مدل 4C

برای تجزیه و تحلیل دقیق تر ترکیب بدن ، باید از روش هایی استفاده کنید که بدن را به اجزای آن تقسیم می کند ، یکی از آنها مدل چهار جزء یا 4C است. در این مدل ، بدنه به چهار ترکیب زیر تقسیم می شود:

  • آب: میزان آب بدن بزرگسالان بیش از 50 درصد است. آب در چربی ، ماهیچه ، خون و سایر مایعات بدن یافت می شود. این ترکیبات را می توان به آب بین سلولی (آب بین سلولی) و آب خارج سلولی (آب خارج سلولی) تقسیم کرد.
  • پروتئین: نسبت این ماده در بدن منعکس کننده پروتئین موجود در ماهیچه های بدن است.
  • مواد معدنی: مواد معدنی در درجه اول در بدن ذخیره می شوند: جریان خون و بافت استخوانی.
  • چاق

حتما بخوانید: لاغری و کاهش وزن با تکنیک های جراحی

عوامل م .ثر بر ترکیب بدن


ترکیب بدن تحت تأثیر عواملی است که افراد قادر به کنترل آنها نیستند. این عوامل عبارتند از:

  • سن: اگر برنامه مناسبی برای تقویت عضلات خود ندارید ، توده عضلانی با افزایش سن کاهش می یابد. در نتیجه ، متابولیسم شما کند می شود.
  • جنسیت: چربی بدن زنان بیشتر از مردان است ، این تفاوت یک راه طبیعی برای آماده سازی زنان برای بارداری و شیردهی است.
  • ژنتیک: ژنها نقش مهمی در محتوای کم چربی طبیعی یا در توانایی بدن برای ذخیره و ذخیره چربی در مناطق خاصی دارند.
  • هورمون ها: هورمون ها بر احتباس آب و ترکیب بدن تأثیر می گذارند.

ترکیب سالم بدن


درصد طبیعی چربی در بدن مردان و زنان

شرح زن

مرد

چربی ضروری 10-13 2-5
ورزشکاران 14-20

6-13

تست تناسب 21-24

14-17

قابل قبول 25-31 18-24
چاق بیش از 32 درصد

بیش از 25 درصد

چربی بدن ورزشکاران کمتر است تا این افراد فعال بتوانند در فعالیتهای ورزشی مانند دویدن و دوچرخه سواری بهتر شرکت کنند. البته مقدار کم چربی نیز نامطلوب است و نشان دهنده وجود مشکل در بدن است. سندرم سه گانه در زنان ورزشکار ، از جمله اختلالات خوردن ، اختلالات قاعدگی و کاهش تراکم استخوان و همچنین افزایش خطر پوکی استخوان و شکستگی های استرس ، خطر آسیب و عوارض مختلف را افزایش می دهد. چاقی یا اضافه وزن درصد چربی بدن را افزایش می دهد. به منظور بهبود ترکیب بدن ، حجم توده بدون چربی باید با تقویت عضلات و استخوان ها و از بین بردن چربی اضافی بدن افزایش یابد.

حتما بخوانید: لاغری و حذف سلولیت بدون آموزش با ابزار و روش تهاجمی و غیرتهاجمی

روش تجزیه و تحلیل ترکیب بدن


دانستن ترکیب بدن شما اولین قدم برای بهبود آن است ، بنابراین بهتر است ترکیب بدن خود را در اسرع وقت تجزیه و تحلیل کنید. تفسیر تجزیه و تحلیل بدن اطلاعات ارزشمندی در مورد وزن ، بهبود سلامت بدن و کمک به رسیدن به اندامی متناسب ارائه می دهد. خوشبختانه روش های زیادی برای اندازه گیری ترکیب بدن وجود دارد. برخی از این روشها سریع و آسان هستند ، اگرچه فقط حاوی اطلاعات کلی و اساسی هستند. برخی از مراحل پرهزینه و طولانی هستند و باید توسط یک متخصص مجرب انجام شود. در این بخش ، ما چهار روش کلی برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن را شرح می دهیم.

کولیس درایو چرمی

این روش در باشگاه های ورزشی بسیار رایج است. کولیس معمولاً به دلیل قابل حمل بودن و استفاده آسان استفاده می شود ، تقریباً همه می توانند بعد از تمرین و با کمی تمرین از کولیس استفاده کنند. برای اندازه گیری با کولیس ، کافی است چربی خارجی بدن را در چند نقطه بین دو انگشت خود نگه دارید ، چین و چروک پوست را بین بازوهای کالیپر قرار دهید و اندازه بگیرید. اعداد بدست آمده با محاسبات ساده ریاضی برای محاسبه کل توده چربی قرار می گیرند. همانطور که مشاهده می کنید ، این روش بسیار ساده است. تجزیه و تحلیل مدل 2C (دو جزء) را می توان به راحتی با یک کولیس انجام داد. کولیس فقط به شما می گوید چند درصد چربی بدن است. هنگام تجزیه و تحلیل با کولیس ، موارد زیر را نیز باید در نظر بگیرید: دقت نتایج ممکن است برای همه اندازه گیری ها یکسان نباشد و قابلیت تکرارپذیری (نتایج مشابه برای اندازه گیری های مختلف) به اندازه تجزیه و تحلیل با دستگاه های پزشکی خوب نیست. دستگاههای پزشکی به منظور کاهش انحراف استاندارد و افزایش دقت طراحی شده اند.

وزن سنجی هیدرواستاتیک

کالیبراسیون هیدرواستاتیک ، که به کالیبراسیون زیر آب نیز معروف است ، درصد چربی بدن را بر اساس وزن بدن زیر آب اندازه گیری می کند. برای افزایش وزن در زیر آب ، باید تمام هوای ریه های خود را خالی کرده و سپس در زیر آب در حالی که روی ترازوی مخصوص نشسته اید شیرجه بزنید. وزن زیر آب با وزن زمین مقایسه می شود و این اعداد و همچنین چگالی آب حوضه در معادلات خاصی قرار می گیرد. درصد چربی با این محاسبات بدست می آید. وزن دهی هیدرواستاتیک ، اگر به درستی انجام شود ، راهی بسیار دقیق برای اندازه گیری درصد چربی بدن است و اغلب به عنوان استاندارد طلا برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن در نظر گرفته می شود. با این حال ، گرانترهای هیدرواستاتیک ، مانند اندازه گیری های کولیس ، فقط درصد چربی بدن را محاسبه می کنند و اطلاعاتی در مورد توده عضلانی اسکلتی ، آب بدن یا توده بدون چربی بدن ارائه نمی دهند.

DEX

DEXA ، همچنین به عنوان DXA شناخته می شود ، یک معاینه پزشکی است که شما را مجبور می کند روی تخت مخصوص دراز بکشید تا اشعه ایکس از بدن شما عبور کند. آنها تفاوت بین انرژی اولیه تابش شده به بدن و انرژی ساطع شده از بدن را اندازه گیری می کنند. اگرچه DEXA در ابتدا برای اندازه گیری تراکم استخوان توسعه یافته بود ، اما اکنون برای اندازه گیری چربی و توده عضلانی استفاده می شود. اسکن DEXA ، همراه با وزن هیدرواستاتیک ، استاندارد طلایی برای اندازه گیری درصد چربی بدن محسوب می شود. برخلاف کالیپرها و ترازوهای زیر آب ، DEXA قادر به اندازه گیری ترکیبات مختلف بدنه است. بازوها و قسمت فوقانی بدن برای اندازه گیری دقیق توده چربی ، توده بدون چربی نرم و تراکم استخوان در هر مرحله به طور جداگانه مورد بررسی قرار می گیرند. برای تکمیل آزمایش DEXA ، باید از بیمارستان یا کلینیک مجهز به دستگاه DEXA وقت بگیرید.

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک (BIA) یک جریان الکتریکی کوچک در بدن فرد را تشخیص داده و مقاومت در برابر جریان جاری در بدن (امپدانس یا مقاومت ظاهری) را اندازه گیری می کند. ترکیب بدن پس از اندازه گیری قدرت ظاهری محاسبه می شود. برخلاف سایر روش ها ، این روش نیازی به حضور متخصص ندارد و شما می توانید این اندازه گیری را خودتان با استفاده از ابزار BIA و طبق دستورالعمل انجام دهید. ابزارهای BIA در طیف گسترده ای از کیفیت و دقت در دسترس هستند و باید توجه داشته باشید که همه آنها کل بدن را تجزیه و تحلیل نمی کنند. در برخی از دستگاهها ، BIA برای اندازه گیری مستقیم قدرت ظاهری پا استفاده می شود و سپس نتیجه به قسمت بالای بدن تعمیم می یابد. دستگاه های دستی فقط مستقیماً امپدانس بازو را اندازه گیری می کنند و نتیجه را برای پایین تنه تخمین می زنند. از طرف دیگر ، دستگاه های پزشکی مدرن قادرند تمام بدن را مستقیماً اندازه گیری کنند و بسیار دقیق هستند ، بنابراین اندازه گیری های آنها مطابق نتایج روش های “استاندارد طلا” است ، بدون اینکه این روش ها را به فرد وصل کنید. پیشرفته ترین ابزار BIA حتی می تواند اجزای مختلف را تجزیه و تحلیل کند. از آنجا که BIA تجزیه و تحلیل را با اندازه گیری آب بدن انجام می دهد ، اطلاعات مفیدی را از تفسیر تجزیه و تحلیل به دست می آورد. اگرچه تقریباً همه دستگاه های BIA درصد چربی بدن را نشان می دهند ، برخی از دستگاه ها پیشرفته تر هستند و شامل وزن آب بدن ، جرم حرکتی ، توده بدون چربی و غیره می شوند.

چه زمانی باید ترکیب بدن را تغییر دهیم؟


اگر درصد چربی بدن شما بسیار زیاد است ، سعی کنید آن را کاهش دهید تا سلامت خود را بهبود بخشید ، عملکرد ورزشی خود را بهبود بخشید و به طور کلی بهبود دهید. خطر بیماریهای مختلف نیز با کاهش وزن کاهش می یابد. اگر درصد چربی بدن شما از چربی ضروری شما کمتر است ، باید تغییراتی در درصد چربی خود ایجاد کنید تا سلامت شما به خطر نیفتد. اگر می خواهید ترکیب بدن خود را برای سالم تر و سالم تر شدن تغییر دهید ، باید سعی کنید توده عضلانی را افزایش داده و چربی اضافی را کاهش دهید. برای این منظور می توانید این کار را انجام دهید رژیم غذایی شما تغییر دادن، برنامه آموزشی منظم با رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم به هدف خود برسید یا به آن برسید.

دیدگاهتان را بنویسید