آخرین برداشت های قطعه سازان با شرکت آفتاب و آغاز صادرات به روسیه/ آیا استراتژی ملی صادرات لوازم یدکی در حوزه وزارت صمت تدوین کرده است؟!


/ خصوصی / از وعده سیاسی خودروهای ایرانی و روسی تا طراحی پلتفرم مشترک خودروسازان;

دبیر انجمن قطعه سازان اگرچه پلتفرم مشترک ایران و روسیه یک وعده سیاسی است، اما همچنان هرگونه همکاری با روس ها در شرایط فعلی را فرصتی برای صنعت قطعه سازی کشور می داند و بر اساس مذاکرات ۱۵ مدیر قطعه سازی سازی را با آواز روسیه اعلام می کند درباره قرارداد نهایی چهار شرکت بزرگ سازنده قطعات یدکی با آواز و آغاز صادرات قطعات یدکی به روسیه.

به گزارش خبرنگار پارچین خودرو، پس از حمله روسیه به اوکراین، صنعت خودروسازی روسیه در مدت کوتاهی به دلیل تحریم ها با چالش جدی در تامین قطعات خودرو مواجه شد. پس از رایزنی ها و دیدارهای سران ایران و روسیه زمینه های همکاری بیشتر بین فعالان صنعت خودرو و قطعات یدکی دو کشور ایجاد شد.

در چنین شرایطی و علیرغم تمایل روس ها به همکاری با صنعت خودرو و قطعات یدکی ایران، سه کشور ایران، ترکیه و چین رقابت سختی را در بازار خودرو و قطعات یدکی روسیه آغاز کردند، هرچند که این دو کشورهای ترکیه و چین تامین کننده قطعات یدکی هستند و در صادرات خودرو به روسیه دست بالا را دارند، اما علیرغم چالش هایی که ایران در چهار سال گذشته با آن مواجه بود، از این کاروان عقب نماند و با حضور در نمایشگاه خودرو روسیه، موفق به جمع بندی آن شد. تفاهم نامه ای با طرف روسی برای تامین خودرو و قطعات یدکی در این کشور وجود دارد، هرچند مهم ترین مانع ایران برای تامین قطعه به روسیه وجود دو مخالف قوی تر در مجاورت این کشور است.

همزمان با حضور جدی قطعه سازان و خودروسازان ایرانی در بازار روسیه، موضوع دیگر پیشنهاد طراحی پلت فرم مشترک خودرویی ایران، روسیه و چین است که اولین بار توسط وزیر هماهنگی خودرو مطرح شد. صنعت. این هیات در نمایشگاه مسکو نیز تایید شد و مدیران دو شرکت ایران خودرو و سایپا منصوب شدند.

اگرچه طی دو ماه گذشته فعالان صنعت خودرو و قطعات یدکی از توافق برای تولید مشترک خودرو یا صادرات قطعات یدکی صحبت کرده اند، اما طرح همکاری خودرویی ایران و روسیه همچنان با تحلیل های متفاوتی مواجه است.

مدیرعامل ایران خودرو در خصوص پلتفرم مشترک با روس ها اعلام کرد که مذاکرات اولیه انجام شده و مقرر شد به محض حضور طرف خارجی سرمایه گذاری مشترک در این حوزه انجام شود. انتخاب شده است.

چراغ سبز روس ها به شرکت های ایرانی و مذاکرات ۱۵ شرکت بزرگ با شرکت روسی آواز

در همین راستا مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان ایران معتقد است که ساخت خودرو در ایران بازی تصمیم گیری های سیاسی است، اما شرایطی را که برای حضور خودروسازان و خودروسازان ایجاد شده است، می داند. قطعات یدکی در بازار روسیه گامی مناسب و فرصتی عالی برای تولیدکنندگان داخلی باشد.

وی در گفت و گو با خبرنگار پارچین خودرو، با اشاره به برگزاری نمایشگاه مسکو و حضور برخی قطعه سازان داخلی، خاطرنشان کرد: اگرچه وزارت ایمنی از فدراسیون تخصصی قطعه سازی به عنوان بازوی اصلی خود برای حضور استفاده می کرد. در این نمایشگاه و انجمن صنفی قطعه سازان دولتی در این نمایشگاه شرکت نکردند اما همزمان با برپایی این نمایشگاه تعدادی از اعضای اتحادیه صنف قطعه سازان و مونتاژ خودروهای کشور بدون حضور این نمایشگاه قراردادهای بسیار خوبی با شرکت روسی آفتاب منعقد کرد و در بین ۱۵ سازنده قطعات یدکی با یک سازنده این خودروهای روسی مذاکراتی صورت گرفت که تاکنون ۴ قطعه ساز بزرگ قرارداد خود را تکمیل و صادرات قطعات یدکی را آغاز کرده اند.

وی در ادامه از مذاکره گروه دیگری از قطعه سازان کشور با روس ها در هفته های آتی خبر داد و گفت: با ادامه تفاهم ها و مذاکرات سازنده های داخلی با شرکت های روسی، قطعه سازان ایرانی فعالیت های بیشتر و گسترده تری در این زمینه خواهند داشت. آینده ی نزدیک. بازار روسیه

رفتارهای متضاد و الزامات بی اساس موجب ناامیدی قطعه سازان در بازار داخلی شده است.

دبیر انجمن قطعه سازان و مجموعه های خودرو ایران در عین حال مهمترین نکته در مذاکرات قطعه سازان ایرانی و روسی را پتانسیل قوی قطعه سازی در ایران دانست. به گفته وی، با توجه به شرایط حاکم بر وزارت امنیت، مشخص است که از ظرفیت ها استفاده نمی شود، چرا که امروز مهمترین هدف دولتمردان تضعیف پتانسیل هایی است که در حوزه قطعه سازی وجود دارد.

مازیار بیگلو

بیگلو تاکید کرد: در چنین شرایطی بهترین راه حل استفاده از ظرفیت فنی و تولیدی برای ساخت قطعات در بازارهای دیگر مانند بازار روسیه است زیرا رفتارهای عجیب و متناقض و الزامات بی اساس قطعه سازان را از بازار داخلی محروم کرده است، اما شرایط فعلی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند، اما شایسته است قطعه‌سازان به بازار صادرات روسیه به عنوان یک بازار بالقوه و بالفعل توجه کنند.

وی افزود: این فرصت علاوه بر توسعه صادرات قطعه سازان و ارزآوری برای کشور، شرایطی را برای قطعه سازان داخلی فراهم می کند تا قطعه سازان روسی را توسعه دهند و به این ترتیب با حفظ اشتغال در واحدهای قطعه سازی، از هرگونه آسیب اقتصادی جلوگیری شود. و از نظر اجتماعی از جامعه کارگری در کشور جلوگیری می کند.

این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان همچنین به طرح پلتفرم مشترک با روسیه اشاره کرد و توضیح داد: زمانی که خودروسازان کشور هنوز قادر به طراحی و تولید پلت فرم مشترک در داخل کشور نیستند، مشکل پلتفرم مشترک با روسیه چیزی بیش نیست. بازی وعده سیاسی و بدون لفاظی می تواند یک شعار باشد.

بیگلو توضیح داد: ایران خودرو و سایپا که در فاصله دو یا سه کیلومتری از یکدیگر فعالیت می کنند پس از ۴۰ سال نتوانسته اند پلت فرم مشترک طراحی کنند و امروز طرح پلت فرم مشترک را با روس ها پیشنهاد می کنند. بر اساس زنجیره تامین خودشان. خبری نیست و تاکنون با هیچ قطعه سازی صحبت نکرده ایم.

به گفته وی، روس ها در حال حاضر به فکر جبران افت تولید محصولات خود از خروجی رنو هستند و برای دستیابی به تولید ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار خودرو و تولید سه مدل لادا برنامه ریزی کرده اند.

رقابت خودرویی چین و ایران برای حضور در بازار روسیه

وی در ادامه به توافقنامه همکاری قطعه سازان و روس ها در صورت لغو تحریم های روسیه و عواقب آن بر سرمایه گذاری های انجام شده پرداخت و گفت: با وجود شدت تحریم ها و حمله سیاسی به روسیه، بعید است که این اتفاق می افتاد به زودی یا حداقل در کوتاه مدت، یک اتفاق سیاسی خاص شرایط بازار خودرو در روسیه را تغییر خواهد داد، بنابراین شرایط کنونی فرصت خوبی برای قطعه سازان ایرانی است که پس از سال ها می توانند به بازار صادرات دسترسی داشته باشند و نه فقط با بازارهایی مانند عراق، سوریه و بلاروس که با ایجاد پایگاه های داخلی خودروسازان فراهم شده است، متفاوت است، اما به منظور همکاری با خودروسازان روسیه و آشنایی با بازار صادراتی روسیه و انجام مذاکرات فنی، ارائه می کند. فرصتی آموزشی برای تولیدکنندگان برای حضور در بازارهای صادراتی بزرگتر.

به گفته دبیر انجمن قطعه سازان کشور، بازار روسیه در کوتاه مدت قابل دسترسی است و قطعه سازان ایرانی باید به سرعت وارد این عرصه شوند، در غیر این صورت چینی ها به سرعت وارد می شوند و جای قطعه سازان ایرانی را پر می کنند.

بیگلو تصریح کرد: در چنین شرایطی قطعه سازان باید به سرعت به بازار روسیه برسند و با حفظ کیفیت و افزایش تیراژ تولید از فرصت حضور در کشورهای دیگر استفاده کنند.

به جای تدوین استراتژی ملی برای صادرات قطعات، باید مشوق های صادراتی ایجاد شود

وی همچنین در پاسخ به اظهارات اخیر رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص تدوین استراتژی ملی صادرات قطعات یدکی خودرو، خاطرنشان کرد: تدوین استراتژی ملی صادرات قطعات یدکی هیچ ارتباطی با وزارت وی در خصوص حریم خصوصی تصریح کرد: اگر وزارت حریم خصوصی قصد کمک به بخش صادرات را داشته باشد حداقل مشوق های صادراتی که گرفته اند را در نظر بگیرد که به هزینه قطعه سازان کمک می کند. در مقطعی دولت مشوق های صادراتی ۲ تا ۳ درصدی را پرداخت می کرد که حداقل ۳ تا ۴ درصد تخفیف به قطعه سازان در بازارهای صادراتی می داد.

وی بیان کرد: دولت باید از برنامه راهبرد صادرات بخش خصوصی که ۵۰ درصد با طرف مقابل مرتبط است و از سوی دیگر تابع شرایط بازار و شرایط سود اقتصادی برای بخش خصوصی و بدون شک بخش خصوصی است صرف نظر کند. این بخش می تواند در هر بازاری برای ورود و سرمایه گذاری، مذاکره کند و این موضوع را محقق کند.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران همچنین از دخالت وزارت ایمنی در قیمت گذاری خودرو و قطعات یدکی، تولید و فروش خودرو و استراتژی فعلی صادرات قطعه سازان گلایه کرد و افزود: نتیجه مداخله وزارت ایمنی در گذشته است. سال وضعیت حاکم در صنعت خودرو امروز است و خرده فروشی عادی است.

بیگلو در پایان تاکید کرد: وعده های داده شده مبنی بر افزایش تولید خودرو، لغو قرعه کشی، تسهیل بازار خودرو، اصلاح قیمت ها، بهبود کیفیت محقق نشد و در صورت تداوم مداخله وزارت امنیت، بحران اجتماعی و شرایط ناگواری که طی چند ماه آینده این صنعت را تحت تاثیر قرار داده است.